تاريخ بارگذاري خبر: 19/ 2 / 1394

 

 

  

 

 


 

  

 

نقش كتاب « آزمون تيزهوشان واله » در نوروز 1394

گذر سال تحصيلي آن هم در سالي كه پايان آن منتهي به آزمون‌هاي ورودي مدارس مختلف از جمله تيزهوشان باشد، انرژي زيادي را در طول سال تحصيلي مي­طلبد، اما موفقيت از آن كساني است كه اين انرژي را موثر و در مسير صحيح آن صرف نمايند.

قطعاً موفقيت در آزمون‌هاي ورودي مستلزم داشتن اطلاعات علمي كافي از مباحث درسي است. اما نكته‌ي مهم‌تر و شايد اثرگذار در اين آزمون هنر ارائه اطلاعات و ورود آن‌ها به پاسخ‌برگ مي‌باشد. پاسخ‌برگي كه مشخص‌كننده‌ي فرد موفق و با مهارت در اين مسابقه مي‌باشد. حتماً شنيده‌ايد دانش‌آموزان بسياري بوده‌اند كه در عين شايستگي و كفايت علمي، اما از نتيجه­‌گيري در روز آزمون ناكام مانده‌اند. اگر از مسائل پيش‌بيني نشده‌ي روز آزمون بگذريم، نكته‌ي اساسي كه به آن اشاره مي‌كنيم تمرين و ممارست دانش‌آموزان جهت شركت در مسابقه علمي است. آزمون جامع علمي آن هم از نوع تستي، بيش‌تر شبيه به يك مسابقه مهارتي است و بايستي شركت‌كنندگان مهارت كافي و لازم را جهت شركت در آزمون كسب نموده باشند. ارتقاي مهارت‌هاي آزموني هم صرفاً با تكرار و تمرين ميسر خواهد بود. انتشارات واله به جهت ارتقاي سطح مهارت‌ آزموني داوطلبان عزيز، اقدام به چاپ كتاب جامع تيزهوشان نموده است كه شامل سوالات آزمون تيزهوشان 31 استان كشور در سال 92 به‌همراه سوالات آزمون ورودي سال تحصيلي 94-93 مي‌باشد. اما استفاده از اين كتاب صرفاً به عنوان يك كتاب نمونه سوال، شايد اثربخش باشد، اما ويژگي منحصر به‌­فرد اين كتاب، تجميع آزمون‌هاي مختلف از دروس مختلف مي‌باشد كه بايستي استفاده لازم از اين مقوله از كتاب به نحو احسن انجام گيرد. ذيلاً مي‌خواهيم شيوه استفاده از كتاب را در قالب چند نكته‌ي مشاوره‌اي اعلام نماييم:

1) با نزديك شدن به ايام پايان سال و فرا رسيدن عيد نوروز كه اين تعطيلات را دوران طلايي نوروز مي‌ناميم، فرصت بسيار خوبي براي يك كار بزرگ و ويژه است. شايد بهترين محدوده مجاز سبقت‌گيري از دانش‌آموزان در جاده موفقيت اين بازه‌ي زماني باشد. جايي كه ديگران درگير استراحت و تفريح و سفر مي‌شوند، دانش‌آموزان ساعي و پر تلاش گوي سبقت را گرفته و رتبه علمي خود را ارتقا مي‌دهند.

2) پس از مطالعه كامل دروس و جمع‌بندي مطالب باقي‌مانده ( البته بديهي است كه شايد براي جمع‌بندي كامل با وسواس! نياز به زمان بيش‌تري باشد) در هفته پاياني اسفندماه، آماده آغاز سال نو در كنار جمع گرم خانواده مي‌شويم.

3) پس از روز عيد و برگزاري مراسم خاص روز اول عيد ( البته اين مورد در موارد استثنا مي‌تواند تا روز دوم بازديد وجود داشته باشد) به سراغ اولين مرحله آزمون كتاب ( استان‌هاي آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل و زنجان) مي‌رويم. قرار با خودمان مي‌شود روز دوم فروردين سال جديد ساعت 9 صبح! مدت زمان اعلام‌ شده در آزمون 80 دقيقه است كه توصيه مي‌شود در آزمون‌ اول اين زمان تا 100 دقيقه اضافه شود. زمان آغاز مي­شود ،يك ،دو ،سه ...

4) پس از اتمام آزمون اول، بررسي آزمون، مهم‌ترين و كليدي‌ترين اتفاق اين روش است. دانش‌آموز به‌همراه پيگير آموزشي خود (پدر، مادر، خواهر، برادر و يا هرشخص ديگري كه امور آموزشي وي را پيگيري مي­‌نمايد.) مي‌تواند با بررسي دقيق از چگونگي پاسخگويي خود، ليستي از اشكالات آزمون تنظيم كند.

حال فرصتي چهار روزه براي خود فرض مي‌كنيم تا آزمون بعدي! يعني تصور كنيد آزمون تيزهوشان روز ششم فروردين ماه برگزار مي‌گردد؛ اگر واقعاً چنين بود و شما در كنار ليستي از مشكلات علمي خود قرار مي‌گرفتيد چه مي‌كرديد؟

طبيعي است كه مطالعه از ابتداي مطالب كتاب‌هاي درسي تا انتها كاري عبث مي‌باشد. چراكه اولاً فرصت كافي را نداريد ثانياً اشكالات علمي شما اولويت دارند تا مطالعه مباحث آزموني كه آن‌ها را بلد هستيد.

5) با تصور اين‌كه آزمون تيزهوشان چهار روز ديگر برگزار مي‌شود كافيست پس از بررسي آزمون يك برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت و فشرده انجام دهيد. به اين‌صورت كه تا حد امكان مباحثي كه در آزمون قبلي مشكل داشتيد را در برنامه گنجانده و مطالعه نماييد. سانس‌هاي مطالعه را تغيير ندهيد توصيه مي‌كنيم از 45 دقيقه كم‌تر و بيش‌تر از 120 دقيقه نباشد. حتماً مابين سانس‌ها استراحت نماييد. نيازي به تغيير رويه‌ها و عادت­ها نيست. در زمان‌هاي مطالعه، تغذيه كافي و مناسب بسيار ضروري است.

6) دوباره روز از نو روزي از نو! صبح روز ششم فروردين، آزمون دوم(استان البرز و قزوين)!

شرايط آزموني مجدداً تكرار اما اين دفعه زمان آزمون به‌جاي 80 دقيقه، 90 دقيقه و تكرار رويه قبل! مشاهده مي‌كنيد كه در روند بررسي اشكالات، تعداد آنها نسبت به آزمون گذشته كم‌­تر مي‌شود (البته اين يك حكم كلي نيست! ممكن است اشكالات ديگري رونمايي شود). اصلاً بررسي اشكالات آزموني، اين ويژگي را دارد كه حجم اشكالات را واقعي نمايش مي‌دهد. شايد قبل از اين تصورمان بر اين باشد كه من اشكالات علمي زيادي دارم و يا بالعكس. اما اين مسئله، شناخت واقعي از اشكالات به ما مي­دهد.

7) و اما در هفته دوم نيز كافيست يك بار ديگر اين مسئله تكرار شود. يعني دوباره فرصت 4 روزه و دوباره آزمون! مطالعه دروس به شيوه گذشته. اما اين‌بار بايستي زمان آزمون دقيق رعايت شود. 80 دقيقه تمام!

8) كافيست اين مراحل و آزمون‌هاي مكرر به دفعات و با شرايط آزموني تكرار شود. از بعد از تعطيلات نوروز تا روز آزمون تيزهوشان اين موضوع سبب مي‌شود مهارت‌هاي آزموني ارتقا پيدا كند و داوطلبي كه اطلاعات علمي كافي را داشته باشد بدون هيچ ‌گونه استرسي در ايده‌آل‌ترين حالت ممكن نتيجه بگيرد. تكرار آزمون موجب مي شود برخي از اشكالات آزموني پيش بيني نشده هم برطرف شوند.

و اما چند توصيه مهم‌تر!

1)هنگام برگزاري آزمون، تا حد امكان شبيه‌سازي انجام دهيد. يعني ترجيحاً پشت ميز، با لباس دانش‌آموزي و حضور مراقب آزمون و ...

2) شما ملزم به حضور در جلسه آزمون از ابتدا تا انتها هستيد و اختيار ترك محل آزمون و يا اتمام زود هنگام آن را نداريد.

3) آزمون داراي نمره منفي است! پس شانسي زدن ممنوع! چراكه اين آزمون‌ها آموزشي است.

(نمي خواهيم مجازي درصد شما بالا و يا پايين رود! در خصوص چگونگي پاسخگويي به سوالات در جلسه آزمون اصلي، بعداً توصيه هايي خواهيم داشت.)

4) در پاسخگويي به سوالات آزمون تكنيك «مديريت زمان» را لحاظ نماييد. مديريت زمان در پاسخ‌گويي به سوالات يعني اختصاص دقيق زمان هر درس به آن. يعني شما اجازه نداري به بهانه‌ي پاسخ‌گويي به سوالات درس قبلي از وقت درس بعدي بگيريد. البته اين مسئله بايستي تمرين شود و مهارت كافي براي آن كسب شود. كافيست شما قبل از هر آزمون، زمان پاسخ‌گويي به آن را برنامه‌ريزي نماييد.

5) در جلسه برگزاري آزمون حتماً ساعت همراه داشته باشيد و بوسيله آن زمان‌هاي خود را مديريت كنيد. توصيه مي‌كنيم جهت ايجاد عادت، ترجيحاً از ساعت مچي استفاده نماييد.

6) در درس‌هايي كه مهارت بيش‌تري داريد سعي كنيد در زمان كم‌تر از حد مجاز به آن‌ها پاسخ دهيد. اين بدين معناست كه شما وقت كافي براي سوال‌هاي زمان‌بر را ايجاد مي‌نماييد. اين روش‌ها را تكنيك «زمان‌هاي نقصاني» مي‌گويند. از اضافات زمان‌هايي كه از هر درس ايجاد مي‌شود مي‌توان استفاده بهينه نمود.

7) در پاسخ‌گويي به سوالات ما سه دسته سوال داريم: 1) سوال‌هايي كه بلد هستيم: كه از پس حل كامل آن در مدت زمان هر سوال، كنارش علامت P قرار مي­دهيم. 2) سوالي كه بلد هستيم و حل آن نياز به زمان بيشتري دارد: را در كنار آن علامت × مي گذاريم. 3) سوال هايي كه اصلاً بلد نيستيم و يا مفهوم آن را مطالعه نكرده ايم: را در كنار آن علامت ـ قرار مي­دهيم. پس از پاسخ­گويي كامل، سوالاتي داريم شامل سوال­‌هاي حل شده و نشده و زماني كه از حل نكردن برخي از سوالات اضافه آمده است. حال در انتهاي آزمون كافيست به سراغ سوالاتي كه ضربدر زديم و البته درس­‌هاي راحت‌تر برويم. اين روش مي­‌تواند زمان آزمون را دقيق رعايت كنيم و دقيقاً به هدف بزنيم. البته تشخيص اوليه سختي و آساني سوال كمي جاي تامل دارد و نياز به وقت كافي دارد. به اين روش « تكنيك × و ـ » مي­گوييم.

نكته مهم و خطرناك! تشخيص در روش (× و ـ ) نقش مهمي دارد و مستلزم تمرين كردن در جلسات قبل مي­‌باشد.

پس اگر از اين روش مي­خواهيد استفاده نماييد بايستي حتماً قبلاً آن را تمرين كرده و مهارت كافي در آن به­دست آوريد.

8) در برنامه­‌ريزي آزمون­ها، آزمون­‌هاي جامع واله را مي­‌توانيم در برنامه­‌ي خود گنجانده و در آن روزها از كتاب مذكور استفاده نماييد.

9) چند منبعي خوب نيست! نيازي نيست با توجه به نزديك شدن به ايام آزمون كتب مختلف را تهيه و آن­ها را نيمه­‌كاره رها كنيم. كافيست كتاب آزمون تيزهوشان واله را هم‌­اكنون از مراكز سراسر كشور تهيه كنيد و با توصيه­‌هايي در بالا اشاره كرديم كار را آغاز كنيد.

10) يادمان باشد پيك نوروز در طول دوران نوروز و پس از ايام عيد، تكاليف مدرسه در اولويت انجام كارها مي­باشد. حتي در بعضي از مقاطع لازم است برنامه‌­ريزي بين آزمون با فاصله بيشتري انجام شود.

11) توصيه همه افراد را بشنويد و با دقت گوش دهيد. اما هيچ لزومي جهت اجراي همه­‌ي خواسته‌­ها و نظرات افراد مختلف نيست! اگر برنامه­‌ريزي را در پيش گرفتيد ديگر تغييري در آن ايجاد نكنيد. سال­هاي گذشته دانش‌­آموزاني بوده­‌اند در حين برنامه­‌ريزي مطابق روش­هاي مذكور، در نيمه راه و با يك تصميم عجولانه روش خود را عوض نموده­‌اند و از اين مسئله بسيار آسيب ديده اند. همانطور كه قبلاً گفتيم: بهترين مشاور بر روي كره زمين، خود دانش‌­آموز است!!!

در پايان آرزوي موفقيت شما عزيزان را در مسير رشد و پيشرفت علمي از خالق علم خواستاريم.

 واحد آموزش

 

 

 

 قرعه كشي جوايز بزرگ انتشارات واله انجام شد.

 

 

يك دستگاه خودروي تيبا و ده دستگاه تبلت آي پد، برندگان خود را شناختند!

مراسم قرعه كشي جوايز بزرگ انتشارات واله، عصر روز شنبه بيست وسوم اسفند 93 برگزار گرديد. اين مراسم در سالن پيش دبستان و دبستان دخترانه واله در صادقيه تهران و در حضور نماينده سازمان صدا و سيما برپا شد. ابتدا آقاي علي واله، مديرعامل مؤسسه آموزشي فرهنگي واله، شرحي كوتاه از طرح «جايزه باران» انتشارات واله در بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در ارديبهشت 1393 و به تأخير افتادن قرعه كشي آن، بيان كرد. سپس يازده برگه ازميان انبوه برگه هاي شركت كنندگان توسط يازده تن از كاركنان مؤسسه و دانش آموزان دبستان دخترانه واله بيرون كشيده شد. در مرحله بعد، از ميان اين يازده برگه، تعداد ده برگه، يكي پس از ديگري، از گلدان بيرون آورده شد تا برندگان تبلت آي پد، مشخص شوند. آخرين برگه يا برگه يازدهم، متعلق به برنده خودروي تيبا بود.

اسامي برندگان

  1. برنده تيبا:    پويان ولي پور، پايه چهارم دبستان سروش
  2. برنده آي پد: حامد ابراهيمي، پايه پنجم دبستان هجرت
  3. برنده آي پد: سونيا اسپهرم، پايه پنجم دبستان صداقت
  4. برنده آي پد: علي رضا اسفندياري، پايه ششم
  5. برنده آي پد: آريانا اكبري فراهاني، پايه چهارم دبستان بهاران
  6. برنده آي پد: ثنا باقري صدر، پايه چهارم
  7. برنده آي پد: مهدي شاه حسيني، پايه پنجم دبستان علامه حلي
  8. برنده آي پد: غزاله طاهري، پايه ششم
  9. برنده آي پد: كسري كرمي، پايه دوم
  10. برنده آي پد: باران محمدي، پايه دوم
  11. برنده آي پد: كسري محمودي، پايه ششم دبستان گلهاي انقلاب

يادآور مي شود كه شركت كنندگان در اين قرعه كشي، خريداران كتابها و ساير محصولات مؤسسه واله در نمايشگاه كتاب تهران–ارديبهشت 93 بودند. مؤسسه واله به اين عزيزان تبريك مي گويد و براي همه شركت كنندگان در قرعه كشي، توفيق در عرصه درس و زندگي آرزو دارد.

 

 

 

 

  

 

 

 


 

  

 

 


 

                             

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

آدرس:

تهران - صادقيه - خ سازمان آب - خ نهم شمالي - پلاك 5 - طبقه همكف

تلفن:

48351111 ( 021 )